Doradca finansowy logo
Oferta doradcy

Nieruchomości, działki, mieszkania!

Bezpłatne spotkanie z doradcą

Zadbaj o swoją emeryturę!

Budowa domu

Skorzystaj z ulgi na Vat w 2013 roku.

Jeśli posiadasz działkę, warto rozpocząć jeszcze prace związane z budową domu w 2013 roku, ponieważ do końca tego roku możesz wystąpić z wnioskiem z zwrot Vatu, łącznie  można zaoszczędzić około 33 000 zł. Wystarczy rozpocząć budowę w tym roku i skorzystać z ulgi podatkowej przez 5 lat.

Masz działkę – buduj dom

Osoby zainteresowane kredytem na budowę powinny jak najszybciej skontaktować się z Welcomefinance.pl aby sprawdzić swoją zdolność kredytową, zgromadzić niezbędne dokumenty, a przede wszystkim załatwić prawomocne pozwolenie na budowę oraz rozpocząć procedurę załatwiania kredytu na budowę.

Przy budowie domu należy zwrócić uwagę na kilka aspektów na które banki zwracają uwagę.

Maksymalny okres na budowę

Zdecydowana większość banków posiada w ofercie 2 letni okres budowy, ale jest jeszcze kilka banków które proponują trzyletni okres budowy. Z doświadczenia proponuję wybrać dłuższy okres budowy, ze względu na bezpieczeństwo inwestycji. Zawsze można wcześniej zakończyć budowę.

Jak bank rozlicza transze?

Wypłata kredytu na budowę jest zawsze rozliczna w transzach. Warunkiem wypłaty kolejnej transzy jest rozliczenie poprzedniej transzy. Banki różnie rozliczają transze np.: poprzez wizytę pracownika – rzeczoznawcy banku na budowie,  faktury, kosztorys powykonawczy, oświadczenie klienta o wykorzystaniu transzy. Warto wcześniej dowiedzieć się jak są rozliczane transze, aby nie narazić się na utratę płynności lub spory z bankiem. Najczęściej banki praktykują wizję lokalną rzeczoznawcy pracownika banku. Zdarza się, że inspekcje są bezpłatne (BZ WBK, Pekao, mBank, Multibank),  ale część banków pobiera opłaty i tak np. : w pko bp 200 zł, w Aliorze i Nordea 160 zł, 178 zł w Pocztowym, 185 zł w BPH, 200 zł w BNP Parinas i Credy Agrocole, w Boś Banku 475 zł. W Alior Banku transza musi być rozliczna  częściowo fakturami a częściowo oświadczeniem klienta, która jest weryfikowana przez pracownika banku. W Millennium wystarczą zdjęcia i zapisy w dzienniku budowy, podobnie w ING Banku Śląskim. W tych dwóch ostatnich bankach inspekcja jest zlecana w wyjątkowych sytuacjach,  kosztuje 150 zł. W Getin Banku kredytobiorca dostarcza zdjęcia z budowy oraz dziennik budowy z wszystkimi zapisanymi stronami.

Ile za metr kwadratowy?

Aby wnioskować o kredyt na budowę domu, należy posiadać zdolność kredytową. Banki wyliczają minimalną kwotę kredytu mnożąc stawkę bankową za 1 metr kwadratowy  i powierzchnię użytkową. I tak  stawki za 1 metr kwadratowy  różną się i wynoszą od 2000 do 2500 zł. Czyli przy budowie domu o powierzchni użytkowej 140 metrów kwadratowych i stawce za 1 metr 2500 zł, powinniśmy mieć zdolność na kwotę 350 000 zł. W sytuacji kiedy będziemy wnioskować o niższą kwotę, bank może wydać warunek do podpisania umowy kredytowej, aby najpierw udokumentować posiadanie brakujących  środków na budowę i w pierwszej kolejności wykorzystać swoje środki, a bankowe jako kolejna transza.  Cześć banków deklaruje podejście indywidulane, ale lepiej nastawić się na większe kwoty. Proszę zwrócić uwagę na to, że kredyt na budowę jest wypłacany w transzach i można zrezygnować z wypłaty ostatnich transz, jeśli budowę uda się zakończyć. Zakończenie budowy polega na wydaniu zaświadczenia  przez Starostwo Powiatowe  o zakończeniu budowy (odbiór budowy)  oraz na ujawnieniu domu w księdze wieczystej jako nieruchomość zabudowana. Również wszelkie instalacje powinny być  odebrane.

Zapraszam do konsultacji  i sprawdzenia zdolności kredytowej.

Monika Chajęcka z Welcomefinance.pl

 

Jeśli potrzebujesz więcej informacji, zapraszamy do kontaktu (Doradca Finansowy Wrocław) >>
<< powrót do pełnej listy porad finansowych